Sofie Ernst arbejder fuld tid. Det giver mere i løn og gør en forskel i hverdagen. Nu skal en ny kampagne få endnu flere offentligt ansatte op i tid ad frivillighedens vej.

Udgivet d. 18. september 2020

Af: Steffen Hagemann, journalist

Seks ud af ti pædagoger arbejder på deltid. Det gjorde Sofie Ernst også, da hun som nyuddannet pædagog fik arbejde i Børnehuset Solgården i institutionen Sct. Hans, Odense, for seks år siden. 32 timer kunne det blive til. Men Sofie Ernst ville gerne arbejde fuld tid, og det fortalte hun da også til sin leder.

»Pædagoger er tit på deltid, så jeg havde måske en opfattelse af, at det var svært at få fuld tid. Derfor sagde jeg ofte, at jeg gerne ville op i tid. Jeg var meget tydelig: hvis der er flere timer, så bare giv dem til mig. Både fordi jeg rigtig godt kan lide mit arbejde, og fordi der er bedre løn i det,« fortæller Sofie Ernst.

Sofie Ernst blev ansat på 32 timer som nyuddannet, men hun ville gerne have en fuldtidsstilling. Heldigvis var ledelsen lydhør, så i dag arbejder såvel hun som hendes tre kollegaer i vuggestuegruppen på fuld tid. Det højner fagligheden og giver mere ro.

Heldigvis var såvel lederen af Sct. Hans som den daglige leder af Børnehuset Solgården lydhøre, så der gik kun et par år, før Sofie Ernst kom op på fuld tid.

»Jeg har en leder, som gerne ser pædagoger på fuld tid, så lige så snart der er timer at give af, så bliver man tilbudt flere timer,« siger Sofie Ernst og understreger, at det er frivilligt, om man vil op i tid.

Kollegaer er også på fuld tid

Faktisk er Sofie Ernsts tre kollegaer i vuggestuegruppen også på fuld tid, og det gør en forskel i hverdagen:

»Jeg står ikke på noget tidspunkt som ene pædagog med ansvaret. Jeg har altid nogle kollegaer, der også er der, så vi er fælles om at løfte opgaven, både fagligheden og alt det praktiske. Det gør bare, at der er et andet flow i vores arbejde.«

For børnene er det en fordel, at der ikke er så mange skift i personalet, og det er også nemmere at få gennemført aktiviteter, fordi de længere arbejdsdage giver mere tid til aktiviteterne.

»Der giver også en anden ro, når man ikke skal ikke nå det hele inden for en begrænset tid.«

Også vigtigt for pensionen

Økonomisk er det også en fordel at arbejde fuld tid, fremhæver Sofie Ernst.

»Vi har i personalegruppen snakket om, at man kan se det i forhold til udbetalt løn. Men at det også betyder noget for ens pension, fandt jeg først ud af for to år siden, da jeg blev tillidsrepræsentant. Der gik det op for mig, hvor meget effekt det har på ens økonomi,« siger hun.

Ny kampagne skal få flere op i tid

Nu skal en kampagne give flere pædagoger mulighed for at nyde godt af den 37 timers arbejdsuge, som Sofie Ernst og hendes kollegaer er så glade for. Det er Kommunernes Landsforening og Forhandlingsfællesskabet, der forhandler overenskomstens løn og ansættelsesvilkår for offentligt ansatte, herunder pædagoger, som sammen vil forsøge at få flere til at arbejde mere – men ad frivillighedens vej.

Og at det er frivilligt, er nok meget godt, for 46 procent af de deltidsansatte pædagoger angiver, at de er på deltid, fordi arbejdet er hårdt. Og kun 18 procent af de deltidsansatte pædagoger kunne tænke sig at arbejde flere timer. Men hvis arbejdsforhold og normeringer bliver forbedret, er det pludselig 59 procent af de deltidsansatte, der gerne vil gå op i tid. Det viser en BUPL-undersøgelse om deltid fra oktober 2019, som nu har fået fornyet aktualitet.

På det pædagogiske område er der i hvert fald brug for det løft, som flere fuldtidspædagoger kan give. Der bliver nemlig rift om pædagoger i de kommende år, dels fordi minimumsnormeringer skal indfases over hele landet, dels fordi der er udsigt til omkring 53.000 flere børn over de næste 10 år. Samlet er der brug for 14.000 ekstra pædagoger i de kommende år.
Hvis bare de deltidspædagoger, der har lyst til at gå op i tid, kan få deres ønske opfyldt (herunder også ønsket om bedre arbejdsmiljø og bedre normeringer), så kan det give, hvad der svarer til 3.000 ekstra pædagog-årsværk.

Vil du vide mere om fuldtidskampagnen, så læs her