Regeringen opfordrer kommunerne til hurtigt at få sendt mobile testcentre ud til landets daginstitutioner. Hvis en ny strategi skal fungere optimalt, bør pædagoger coronatestes direkte på jobbet flere gange om ugen, vurderer forskere.

Opdateret d. 11. oktober 2021

Af: Jesper Nørby, journalist

Daginstitutioner landet over er hårdt presset af lange ventetider på coronatest og svar til ansatte, som er hjemsendte med sygdomssymptomer.

BUPL har gentagne gange påpeget behovet for at styrke tilgangen og nedbringe ventetiden på coronatest for ansatte i daginstitutioner.

Nu opfordrer Justitsminister Nick Hækkerup (S) kommunerne til hurtigst muligt at sende mobile testenheder ud til de største institutioner, så medarbejderne kan blive quicktestet på deres arbejdspladser.

”Vi står i en utilfredsstillende situation, hvor de private leverandører på den ene side siger, at der er masser af ledig mobil testkapacitet, og medarbejdere i vores daginstitutioner og plejehjem på den anden side har et velbegrundet ønske om at blive testet,” udtaler Nick Hækkerup i en pressemeddelelse.

Behov for test hver anden dag

Også Kommunernes Landsforening opfordrer kommunerne til at skrue op for testaktiviteten. Staten har afsat midler til en omfattende aftale med de private leverandører af quicktest, der blandt andet betyder, at kommunerne kvit og frit kan bestille mobile testvogne.

Men hvis en kommende teststrategi for pædagoger baseres på øget brug af quicktest, bør pædagogerne blive testet hver anden eller tredje dag. Det vurderer to forskere over for Børn&Unge.

”Problemet er, at quicktest ikke er lige så følsomme som PCR-testen. Især ikke i inkubationstiden, altså inden man får symptomer, fordi man ikke har så meget virus i svælget. Så hvis teststrategien baseres på quicktest, bør man teste pædagogerne hver anden eller tredje dag. For ellers risikerer man, at en pædagog tester negativt, og tror at alt er fint, og to dage senere er pædagogen smitsom,” lyder det fra Allan Randrup Thomsen, professor i virologi ved Københavns Universitet.

Med udsigt til så hyppig test, kan regeringen med fordel styrke tilgangen af mobile testcentre, som kan teste pædagogerne direkte ved institutionerne, vurderer han.

Risiko for falsk positiv – og så lukker børnehaven

Selvom quicktesten er mindre følsom end PCR-testen, kan en teststrategi med quicktest stadig være effektiv, vurderer Henrik Støvring, lektor i biostatistik ved Aarhus Universitets Institut for Folkesundhed.

”Selvom man ved et negativt svar i en quicktest ikke kan være helt sikker på, at man ikke har COVID-19, så vil et negativt testsvar stadig afspejle, at man ikke har coronavirus nok i kroppen til at være smitsom. Så quicktest af personalet er en bedre beskyttelse end ingenting, men det kræver test nærmest hver anden dag, når smittetrykket i samfundet er højt,” siger han.

En så stor brug af quicktest kan dog åbne for et andet problem, vurderer Henrik Støvring:

”Quicktest giver en risiko for et falsk positivt resultat. Og selvom den risiko procentmæssigt nok er meget lille, skal vi regne med nogle falske positiver, hvis der foretages mange tusind quicktest hver uge. Og så snart, der er et positivt resultat, skal institutionen jo lukkes ned, uanset om resultatet nogle dage senere viser sig at være falsk.”

Fjern pædagogers ventetid på PCR-test

Både Allan Randrup Thomsen og Henrik Støvring vurderer, at det kan være en fordel at mindske pædagogernes ventetid på PCR-test og svar.

”Hvis man skal afhjælpe problemet med lange hjemsendelser, så ville det være optimalt at mindske pædagogernes ventetider på PCR-test og svar,” siger Henrik Støvring og nævner quicktest som et supplement hertil.

Samtidig vil et forspring i PCR-testkøen give mulighed for at have længere mellem hver test, fortæller Allan Randrup Thomsen:

”PCR-testen er mere følsom, og derfor vil et resultat være ”gyldigt ” i flere dage før man igen skal testes for at se, om man kan smitte andre. Men PCR-testen er jo også dyrere for samfundet end quicktesten.”

Omvendt er der et stærkt økonomisk incitament til at holde institutionerne åbent, fordi forældrene så kan arbejde mere effektivt, påpeger han:

”Dette trækker i retning af, at det kan betale sig at have en effektiv teststrategi for ansatte i daginstitutionerne. Men de præcise udregninger må være op til økonomerne,” siger Allan Randrup Thomsen.