Belønningsledelse er en lavt hængende frugt, som langt flere pædagogfaglige ledere kan have glæde af at plukke, siger lederen af det nye center for offentlig ledelse i Århus, Lotte Bøgh Andersen.

Opdateret d. 6. april 2018

Af: Ulla Bechsgaard (Journalist), Foto: Pressefoto

Ros kun dét, der er værd at rose. Sørg for på en begejstret måde at give medarbejderne en vision, så de forstår, at de gør en forskel for børnene og for samfundet.

Det er essensen i et interview med professor og leder af det nye center for offentlig ledelse i Århus, Lotte Bøgh Andersen, i det seneste nummer af Ledetråden.

Ledelseseksperten opfordrer ledere til hele tiden at træne deres ’ledermuskel’ ved at øve sig i belønningsledelse og visionsledelse.

Lotte Bøgh Andersen kalder det ’at plukke de lavt hængende frugter’. Hun udtaler sig på baggrund af det store forskningsprojekt LEAP, som dokumenterer, at belønningsledelse og visionsledelse har gode effekter i forhold til jobtilfredshed, reduceret sygefravær og medarbejdermotivation.

Belønningsledelse

»Når vi taler om betinget belønning, kan lederne flytte noget ved kun at rose, når der virkelig er noget at rose, og ved at gøre det klart, hvad de roser. Ros de høje indsatser og de virkelig gode resultater. Lederne skal turde gøre positiv feedback betinget af indsats og resultater,« siger Lotte Bøgh Andersen.

Hun uddyber:

»Hvis man giver konkret feedback for særligt gode indsatser, mens kollegerne hører det, løfter man kollektivet. Hvis man roser noget, som ikke er værdigt til at blive rost, mister den positive feedback sin værdi, og lederen risikerer at miste ledelsesmæssig troværdighed.«

Visionsledelse

Denne ledelsesform er krævende, men er samtidig et utroligt virkningsfuldt ledelsesværktøj, mener Lotte Bøgh Andersen.

»Når visionsledelse lykkes, kan det få medarbejderne til at gøre noget usædvanligt som for eksempel at åbne øjnene for deres samfundsmæssige bidrag. Pædagogerne har høj motivation og ved, at de er vigtige i forhold til det enkelte barn. Men de gør også en samfundsmæssig forskel for gruppen, når de understøtter læring og trivsel, så børnene senere hen kan lykkes i folkeskolen og i deres videre færd i uddannelsessystemet og som borgere, der bidrager til samfundet.«

Krævende disciplin

Professoren ved, at det er meget krævende at komme ud over rampen og få medarbejderne til at se den tydelige vision og føle, at de selv er en del af den.

»Men heldigvis lykkes det tit, og daginstitutioner har rigtig dygtige ledere, som gennem visionsledelse kan skabe fællesskab og stolthed over at være pædagog,« siger Lotte Bøgh Andersen.

Hun pointerer:

»Det handler om at gøre det tydeligt for medarbejderne, at vi skal et sted hen, hvor vi gerne vil hen. Det er et ledelsesgreb at begejstre medarbejderne for en fælles forståelse af, hvor vi gerne vil være i fremtiden,« siger den nye leder af Crown Prince Frederik Center for Public Leadership.

Centret bliver indviet på Aarhus Universitet 23. maj.

Læs hele artiklen med Lotte Bøgh Andersen fra Ledetråden her.