Pædagog Albert Christensen er gået fra 25 til 30 timer i nyt job. Nu bliver han værdsat og anerkendt i sin faglighed. Før var han en skygge af sig selv, men nu kan han endelig mærke hjertet banke for faget igen.

Udgivet d. 12. februar 2020

Af: Mathilde Graulund, Journalist, foto: Jens Hasse

En hverdag med for lidt kontakt med børnene. En hverdag med modarbejdende lærere, der ikke anerkendte det pædagogiske arbejde. En hverdag, der bare blev kortere og kortere. Det var Albert Christensens virkelighed i det gamle job som skole- og fritidspædagog. Han arbejdede 25 timer om ugen og ville op i tid, men kunne ikke få lov.

Han er ikke ene om at være ufrivilligt på deltid. En undersøgelse fra BUPL viser, at hver femte deltidsansatte pædagog helst vil arbejde fuldtid.

Tanken om at droppe faget strejfede Albert Christensen flere gange om ugen.

»Det var virkelig op ad bakke. Når der kom en forælder og spurgte, hvordan har mit barn haft det i dag, så måtte jeg krybe til kors og sige, at det ved jeg ikke, for jeg er ikke ret meget sammen med dit barn i klassen. Jeg fik ikke lov til at arbejde med børnenes trivsel,« siger han.

Fik ny energi

Utilfredsheden fik Albert Christensen til at søge nye veje, og det lykkedes. I dag står han som den stolte pædagog, han var, før han ufrivilligt kom på deltid. Nu har han fundet et nyt 30-timers job som skole- og fritidspædagog i Bryrup Skole og SFO. Her kan han være den pædagog, som han fortjener at være, som han selv formulere det.

»Jeg føler mig som født på ny. Jobbet har givet mig enormt meget energi. Jeg kan mærke, at de har brug for mig og min faglighed. Jeg bliver virkelig værdsat, og der er et ligeværdigt samarbejde med lærerne,« fortæller Albert Christensen, der har kæmpet længe for at komme op i tid.

Han blev først ansat som skole- og fritidspædagog på 35 timer. Under finanskrisen blev han ufrivilligt sat ned til 33 timer. I forbindelse skolereformen i 2014 blev hans stilling reduceret til kun 25 timer. Med så få timer var det svært at slå til fagligt, siger han.

»Jeg er mere med i skolen nu, så jeg ser de børn, jeg er primærpædagog for. På 25 timer kan man af gode grunde ikke være ret meget med i skolen. Det ødelagde fagligheden for mig som pædagog. For det er i skolen, at det relationsbårede arbejde er, og det fik jeg ikke lov til at være med til,« siger Albert Christensen.

Gør op med deltid

I dag er 60 procent af landets pædagoger deltidsansatte. Overordnet set er 40 procent af de kommunalt ansatte på deltid, viser tal fra AMOS. Ifølge ugebrevet A4 vil formanden for løn- og personaleudvalget i Kommunernes Landsforening, Michael Ziegler gøre, gøre op med, at så mange arbejder på deltid.

Det glæder Albert Christensen, som husker, at han var en skygge af sig selv, da han var på deltid. Det fortalte han også i Børn&Unge i februar 2019:

»Jeg kæmper hver eneste dag for at få lov til at yde en indsats men bliver bremset i at udøve min faglighed,« sagde han dengang.

Nu har han fået en faglig oprejsning. Hans evner som pædagog bliver både set og hørt, og han får lov til at gøre det, han er bedst til. Det betyder alt for hans pædagogiske faglighed, fortæller Albert Christensen.

»Jeg bliver ikke kastet ud i noget, jeg ikke har kompetencerne til. Jeg fortæller: Jeg kan det her, og det vil jeg bringe i spil, kan jeg få lov til det? Og så svarer min leder og mine lærerkolleger: Ja, det kan du. Og det er jo fantastisk at få den faglige bekræftelse,« siger han.

Selvom Albert Christensen er en af de heldige, der har fået et flere timer, som han er glad for, er han stadig frustreret over, at så mange pædagoger er ufrivilligt på deltid.

»Hvis man ikke selv har valgt det, så er det en hån at sætte pædagoger på 25 timer i folkeskolen. Det er at tage pis på faget. Så tager man ikke pædagoger alvorligt, og det vi kan,« siger Albert Christensen.

Bedre samarbejde

En af de største udfordringer det tidligere job på 25 timer var samarbejdet med lærerne. De tog for ofte styringen og delte ikke ansvaret med ham som pædagog. Han følte ikke, at han måtte bidrage med sine faglige indspark, og det var frustrerende.

»På min gamle arbejdsplads var der svingende kvalitet i samarbejdet med lærerne. Det er noget helt andet på min nye arbejdsplads. Jeg har positive kolleger omkring mig, og jeg får lov til at arbejde med det, jeg er bedst til,« siger han.

I dag er Albert Christensen er primærpædagog i en 1. klasse, som han er sammen med hele dagen tre onsdage om måneden. Nu arbejder han med børnenes trivsel og kan svare forældrene på, hvordan barnet har haft det i dag. Hans faglighed bliver endelig bragt i spil, siger han.

»Her har de virkelig brug for mig, og de værdsætter mig og min faglighed. De giver mig plads til, at jeg kan fyre den af som pædagog, og det er jeg enormt glad for,« siger Albert Christensen, hvis hjerte igen banker for pædagogfaget, som han ikke forlader lige foreløbig.

Om Albert Christensen

  • Albert Christensen er uddannet fra Jydsk Pædagogseminarium i 2001.
  • I 2007 blev han som skole- og fritidspædagog i Hvinningdalskolens SFO på 35 timer. Hans tid blev sat ned til 25 timer i forbindelse med skolereformen i 2014.
  • I dag er han ansat som skole- og fritidspædagog i Bryrup Skole og SFO 30 timer ugentligt. Nu er der brug for ham og hans faglighed.