Martin Thilemann bruger små film med børn som både skuespillere og fotografer til at styrke kreativiteten og børnenes egne fortællinger. Det er en del af forskningsprojektet ’Kreative digitale fællesskaber’, som har sat fokus på hvad den digitale teknologi kan bruges til i pædagogikken.

Opdateret d. 16. december 2021

Af: Steffen Hagemann, journalist

Pædagog Martin Thilemann fra Marievangsskolen i Slagelse bruger små digitale film til at fange børnenes interesse for skuespil og filmproduktion.

Det er børnenes ideer og arbejde, der styrer historien, og Martin Thilemanns opgave består i at holde styr på både børn og historien, så der kommer noget godt ud af det. Og så spiller han også tit selv med:

”Børnene kan godt lide, at de voksne deltager og har fjollede roller eller dem, hvor man skal være lidt sur,” fortæller han.

Det er hurtigere at arbejde med små film end et stort teaterprojekt, og det er også nemmere, for hvis børnene laver fejl under optagelserne, kan scenen jo bare tages om.

Se også videoen om, hvordan man kan få flere piger med i computerspillenes fællesskab

De digitale teknologier kan tilbyde nye dimensioner i det pædagogiskse arbejde, fortæller Mikkel Snorre Wilms Boysen fra Center for Pædagogik ved Professionshøjskolen Absalon. Han er en af forskerne bag projektet ’Kreative digitale fællesskaber’.

”Det vigtige er, at man finder ud af at bruge de digitale teknologier, så den støtter den praksis, man har,” siger han.

Læs også: 8 kreative ideer: Sådan kan I bruge digitale teknologier

Læs rapporten ’Digitale Kreative Fællesskaber’