VIVE har undersøgt, hvad forskningen fortæller om faglig ledelse, og formidlet resultaterne i en overskuelig rapport.

Udgivet d. 10. maj 2021

Af: Mikkel Kamp, journalist / Foto: Colourbox,

Hvad er afgørende for, at faglig ledelse fungerer? Det har ”Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd” (VIVE) undersøgt.

Forskerne har gennemtrawlet undersøgelser om, hvordan faglig ledelse kan understøtte læringsmiljøer, som styrker børns trivsel, læring, udvikling og dannelse. Undersøgelsen beskriver også konkrete ledelseshandlinger, som litteraturen fremhæver som betydningsfulde, når man bedriver faglig ledelse.

I rapporten er der identificeret tre centrale temaer. Under hvert tema er der beskrevet kerneelementer, som handler om konkrete handlinger og deres betydning. Gå selv på opdagelse i dem her.

Temaer og kerneelementer:

Tema 1 – Fastsætte en faglig retning:

  • Kerneelement 1: Sikre en fælles forståelse af faglig kvalitet
  • Kerneelement 2: Konkretisere den faglige retning

Tema 2 – Indhente faglig viden:

  • Kerneelement 3: Deling af faglig viden
  • Kerneelement 4: Udvikling gennem kurser og indsatser

Tema 3 – Aktivere faglig viden:

  • Kerneelement 5: Organiseret vejledning
  • Kerneelement 6: Spontan vejledning
  • Kerneelement 7: Opbakning og engagement