Lukningen af skoler, daginstitutioner og SFO’er afholder ikke Christian Toft, som er multimediepædagog, fra at aktivere SFO-børnene den kommende tid.

Udgivet d. 19. marts 2020

Af: Julie Fristed Hansen, Journalist

Med den teknologi vi har i dag, skal selv ikke en nedlukning af alle institutioner afholde Christian Toft fra sit pædagogiske arbejde. Normalt driver han et multimedieværksted sammen med en kollega i SFO’en på Fuglssanggårdsskolen i Virum. Her kan børnene lege med robotter, VR-briller, Minecraft på iPads, kodning og programmering.

Da Statsministeren i sidste uge meddelte, at samtlige af landets institutioner og skoler skulle lukke for en stund, var det derfor oplagt for Christian Toft at omtænke multimedieværkstedets aktiviteter til fjernaktiviteter.

Han tager det dog et skridt ad gangen. Førte skridt er at få Minecraft op at køre som fjernaktivitet.

»I første omgang bliver det Minecraft Education Edition, vi tager fat i for ikke at brede os for meget ud,« siger Christian og fortæller, at han i dag har fokus på at få børnene i gang, men fra i morgen er håbet, at det er mere oppe at køre.

»I morgen gør jeg det, at jeg lægger min bane ind. Børnene kan importere den og bygge videre. På den måde er vi alle sammen på en måde, fordi vi alle sammen sidder og bygger på den samme slags bane. Efterhånden som børnene bygger, vil verdenerne naturligvis se forskellige ud,« fortsætter han.

Introduktionen til de digitale aktiviteter vil primært foregå på YouTube.

Nedenfor kan du se Christian Toft og hans kollega Michel Surrugue Frost’s første introduktionsvideo til Minecraft.

VIDSTE DU: På grund af corona-virus er Minecraft Education Edition gratis for alle med en Office 365 Education konto.

Næste skridt for Christian Toft og hans digitale fjernaktiviteter er at få en SkoleTube kanal op at køre. SkoleTube har blandt andet et værktøj, hvor børnene har mulighed for at dele deres digitale konstruktioner med pædagogerne og de øvrige børn fra institutionen.

»Det næste er, at jeg vil lave en intro til, hvordan børnene kan tage og dele billeder af det, de laver i Minecraft. På den måde får vi skabt et rum, hvor vi får set hinandens ting, og vi får kommet hinanden lidt ved,« siger han og påpeger, at alting dog kan ændre sig her i starten, og man derfor kun en plan, til man har en ny.

Mere på tapetet

Som udgangspunkt mener Christian Toft, at de digitale fjernaktiviteter skal fungere så optimalt som muligt på kort sigt, og derfor har han ikke søsat mange andre digitale initiativer endnu. Alligevel har han en lille frygt for, at lukningen af skoler og institutioner kan vare længere end varslet, og derfor har han et par ekstra digitale aktiviteter i ærmet, hvis det skulle være tilfældet.

»Der er også Hour of Code (introduktion til programmering, red.), som jeg har tænkt mig at introducere børnene for. Nogen af dem kender det i forvejen. Jeg leger også lidt med, hvordan vi kan få hinanden at se. Jeg håber at få en videokonference op at køre. Men jeg skal lige have fundet formlen på det, og hvordan det bedst kommer til at fungere.«

Kreative – og sportsaktiviteter

Selvom dagene for mange, også Christian Toft, er hektiske på grund af hjemmeskoling af egne børn kombineret med hjemmearbejde, så har han oven i hatten påtaget sig rollen som tovholder på en række andre fjernaktiviteter for Fuglsanggårdsskolens SFO-børn- heriblandt de kreative og sportslige.

»Jeg vil rigtig gerne lave de digitale fjernaktiviteter, men jeg synes, der skal noget mere til,« siger han.

Derfor har han de seneste dage opfordret sine øvrige kollegaer til at finde på kreative og sportslige aktiviteter, de også kan dele med børnene.

»Mine kollegaer er begyndt at sende forskellige instruktionsvideoer til mig, som jeg kan lægge ind på vores YouTube-kanal. Jeg synes, at de er virkelig modige, og jeg er helt oppe og ringe over, hvor seje de er,« fortæller Christian Toft.

Sjovt for børnene, let for forældrene

For både de digitale, kreative og sportslige aktiviteter gælder det, at det skal være sjovt for børnene, men det handler også om at gøre det nemmere for forældrene at få den midlertidige hverdag til at hænge sammen med både arbejde og børn i huset på samme tid.

»Det handler om, at vi får skabt et forløb, som børnene synes er hyggeligt og kreativt, men samtidig frigiver forældrenes hænder,« siger han og fortæller, at for at det kan lykkes, kræver det, at forældrene er anerkendende, når deres børn viser dem, hvad de har lavet – hvad end det er en konstruktion i Minecraft, en figur af toiletruller eller deres evner til at jonglere.

 

3 ideer til digitale fjernaktiviteter

1.Programmering
Børnene kan lege med programmering på hjemmesiden code.org. Her får man en blød introduktion til programmering, hvor man spiller sig gennem programmeringen med puslespilsbrikker

Alder: +7 år

2. Guldastronaut
Guldastronaut er en samling af kreative aktiviteter og workshops i design, teknologi og innovation.
Du kan finde Guldastronauten her.

Alder: Alle

3. Video med tech-projekter
Coding Pirates har en YouTube kanal, hvor deres medstifter Martin Exner deler fif og idéer til tech-projekter. Du kan finde kanalen Skæv Strøm her.

Alder: +7 år

For flere ideer se Coding Pirates og Medierådet Børn og Unge fulde oversigt over digitale fjernaktiviteter her.

Kilde: Coding Pirates og Medierådet Børn og Unge