Kun 15 procent af børnene i børnehave vurderer, at de voksne leger og hygger med børnene. Resten mener, at de voksne holder øje med dem og holder møder. »De voksne skal være nærværende og ikke kun i nærheden,« siger Børnerådets formand Mette With Hagensen.

Opdateret d. 23. maj 2019

Af: Steffen Hagemann (journalist) / Arkivfoto,

Hvad laver de voksne i børnehaven egentlig i løbet af en arbejdsdag? Når man spørger dem, der har de voksne tættest på, nemlig børnene i børnehaven, lyder det sådan her:

»De går bare rundt. De skal holde øje med os børn,« siger femårige Ida.

»Og holder pause. Og går til møde,« tilføjer Mathias, også fem.

Ordene falder i en ny rapport fra Børnerådets Minibørnepanel, hvor 1278 børnehavebørn fortæller om, hvordan det er at gå i børnehave.

Når børnene bliver spurgt, hvad de voksne laver mest, svarer 56 procent, at de voksne holder øje med børnene, 29 procent mener, at de voksne mest holder møde og snakker med de andre voksne. Kun 15 procent vurderer, at de voksne mest leger eller hygger med børnene.

De voksne bruger ikke tiden på børnenes behov

Resultatet er tankevækkende, mener Mette With Hagensen, formand for Børnerådet:

»De voksne bruger tiden på noget andet end det, som børnene har behov for. Børnene ser nogle voksne, som er til stede, men som ikke laver noget med børnene.«

Det fremgår dog også af rapporten, at børnene godt kan finde ud af at få fat i de voksne, når det er nødvendigt.

»Hvis man ikke kan finde en voksen, så kan man bare kigge rundt på legepladsen. Hvis man ikke kan se nogen voksne udenfor, så går man bare lige ind og kigger,« siger femårige Ella.

Børnene ser ikke hele opgaven

Børnenes opfattelse af de voksne favner slet ikke hele opgaven, påpeger Mette With Hagensen:

»Det, børnene ikke sætter ord på, fordi de ikke tænker over det, er, at de voksnes rolle i børnehaven også er at hjælpe dem med at udvikle sig, med at lære sociale og personlige kompetencer. Det er det, vi har brug for i børnehaven, og der har vi brug for de voksne.«

En voksen hånd i ryggen

Det er blandt andet de børn, der måske ikke er til besvær, men som har brug for en voksen hånd i ryggen til at komme ind og være en del af fællesskabet, der har brug for en voksen, nævner Børnerådets formand.

»Og de børn, som kommer med underskud på tryghedskontoen hjemmefra, har brug for de nærværende voksne, de har brug for, at der bliver taget hånd om dem i daginstitutionen, og de har også brug for, at vi ikke kun snakker om de vigtige første 1.000 dage, men om de vigtige første seks år. Det er der, vi lægger fundamentet til resten af deres liv,« siger hun.

»Det er derfor, de voksne skal være nærværende og ikke kun i nærheden. For det er det, der er vigtigt for at støtte børnene i deres udvikling,« siger Mette With Hagensen.

En yndlingsvoksen er nærværende

Undersøgelsen viser også, at fire ud af fem børn i børnehaven har en yndlingsvoksen. 45 procent har en yndlingsvoksen, fordi vedkommende hører efter, hvad barnet fortæller. 34 procent har en yndlingsvoksen, der leger og laver ting med dem. Men også de fjollede og skøre voksne kan være populære. 21 procent af børnene peger netop på de egenskaber ved deres yndlingsvoksen.

’Otte ud af ti børn, der har en yndlingsvoksen, angiver, at deres favoritvoksen enten lytter og viser barnet interesse eller leger og laver ting med dem, hvilket indikerer, at børnene knytter sig mest til de voksne, der er nærværende. Det stemmer overens med den forskning, som dokumenterer, at det giver børnene de bedste betingelser for trivsel og udvikling, når de voksne er lydhøre og nærværende’, fremgår det af rapporten.

44 procent af børnene leger med de voksne i børnehaven. Og kun hver femte af de børn, der ikke leger med de voksne, vil egentlig gerne have en voksen legekammerat.

Læs rapporten her