Når robotterne slippes løs i Bastionen i Ringsted, bygger børnene med legoklodser oven på dem og bestemmer, hvad de skal sige. På den måde bliver børnene klædt på til en fremtid med flere robotter.

Udgivet d. 12 oktober, 2017

Af: Antje Gerd Poulsen, Journalist

I den integrerede institution Børnehuset Bastionen i Ringsted huserer Dash – en lille robot, der består af tre plastkugler, den ene med et kæmpestort kyklopøje, som kan lyse med forskellig intensitet og farve.

Danilo og Johannes er ved sætte legoklodser på Dash, mens Lilly og Melua venter på at komme til. Johannes peger på et par legobjælker, som stikker ud fra robottens ’hoved’.

»Det her er skydere,« siger han og tilføjer beroligende:

»Det er bare Lego – ægte Lego, men det kan ikke skyde rigtigt.«

Børnene i Børnehuset Bastionen er vilde med at lege med robotten Dash.

Pludselig lyder der et dybt og inderligt ’muh’ fra robotten, som om en fortvivlet ko er spærret inde i plastkuglerne.

Børnene griner. Det er dem, der giver robotten liv. De styrer den via et kontrolpanel på en iPad, og det er Lilly, som har snuppet tabletten og har givet kamprobotten koens stemme. Børnene kan også selv indtale lyde og afspille dem. De kan sende robotten hen til hinanden med små beskeder, sange eller sort snak.

 

Det digitale skal inddrages i alt.

Louise Jürs Johnsen er it-pædagog i Bastionen. Hun er ansvarlig for, at it og dermed også robotter er en del af hverdagen.

»Det er en målsætning, at uanset hvad vi laver, så skal det digitale aspekt inddrages. Børnene skal lære at begå sig i en digitaliseret verden, akkurat som vi lærer dem at begå sig i trafikken,« forklarer hun.

Det bedste pædagogiske redskab

Hos Louise Jürs Johnsen får kollegerne sparring og ideer til, hvordan de kan udnytte teknologien. Og hun er den, som har sat sig ind i teknologien. Hver eneste ny robot tester hun derhjemme sammen med sine egne børn på fire og seks, inden robotterne slippes løs i børnehaven.

Dash er bare en af Bastionens robotter. Institutionens samling tæller flere forskellige slags robotter, og børnene er vilde med dem.

Det er it-pædagogen også.

»Robotterne er sammen med de andre it-redskaber de bedste pædagogiske redskaber, jeg nogensinde har haft. Børnene er bare 100 procent på og koncentreret i meget længere tid, end hvis jeg tager noget andet frem. Selv de helt små vuggestuebørn bliver stimuleret til at kravle, når de ser en robot,« forklarer hun.

Børn skal være medskabende

En naturlig interesse for teknologi og en institutionsleder, som bakker op med kurser og investeringer, er baggrunden for, at Louise Jürs Johnsen nu i tre år har haft ansvaret for den digitale pædagogik. Med tyk streg under pædagogik. For der skal være et pædagogisk sigte med teknologien.

»Vores udgangspunkt er, at børnene ikke kun er forbrugere. De skal være medskabende, som når de for eksempel bygger Lego på robotten eller indtaler lyde. De skal styre teknologien og ikke omvendt,« forklarer hun.

Robotten kører fællessamlingen

Louise Jürs Johnsen bruger robotterne i både strukturerede aktiviteter og som i dag til fri leg.

»Børnene skal have lov til selv at trykke på alle knapperne, lege og eksperimentere, så de udfolder deres kreativitet,« siger hun.

I mere struktureret sammenhæng bruger it-pædagogen især Dash som en slags social brobygger, for eksempel til fællessamling. Når børnene er fyldt fire, skal de rejse sig og sige deres navn og alder, og det er ikke lige nemt for alle.

»For nogle er det grænseoverskridende at være i centrum, men hvis robotten spørger om deres navn og alder, svarer de uden at tænke over det, fordi de er optaget af robotten.«

Hjælper med inklusionen

Bastionen har også gode erfaringer med at bruge robotter til inklusion. Hvis et barn har det svært med de andre børn, kan Louise Jürs Johnsen oplære barnet som superbruger. Det udsatte barn er pludselig roboteksperten, og det skaber en anden relation børnene imellem, så der opstår nye fællesskaber og venskaber.

Trods de gode erfaringer deler ikke alle 25 medarbejdere i Bastionen it-pædagogens begejstring.

»Nogle pædagoger er bange for, at de ikke kan finde ud af teknologien, og er nervøse for at sætte noget i gang, som pludselig går i stå og bliver en fiasko. Men det er ikke så svært. Det kræver selvfølgelig, at den enkelte pædagog er villig til at sætte sig ind i det og også, at der er én som mig, der kan hjælpe og sparre.«

Læs hele temaet om robotter fra Børn&Unge nr 16/2017


Gode råd til jer, der vil i gang med robotter
  • Sæt jer ind i teknologien
  • Se på robotter som andre pædagogiske redskaber
  • Få en IT-ansvarlig pædagog
  • Husk den pædagogiske faglighed

Kilde: It-pædagog Louise Jürs Johnsen