Danmark er på mange måder en god rollemodel. Men i indsatsen for de udsatte bør I fokusere langt mere på forældrerollen og på samspillet mellem hjem og daginstitution, siger den amerikanske Nobelprismodtager i økonomi James Heckman til Børn&Unge.

Opdateret d. 19. februar 2018

Af: Helle Bjerre Christensen, journalist

For den amerikanske økonom og Nobelprismodtager James Heckman er Danmark på mange måder et forbillede.
”Danmark virker som et fredeligt og familieorienteret samfund. I har en god selvforståelse, kultur og livsværdier. Jeres livsstil er ekstremt opmuntrende og udvikler menneskeligt potentiale.”

Den amerikanske professor i økonomi befinder sig på universitetet i Chicago, da han taler med Børn&Unge over telefonen. Men som formand for Trygfondens Børneforskningscenters Advisory Board ved Aarhus Universitet er hans tanker sjældent langt fra Danmark.

Den danske velfærdsmodel spiller nemlig en vigtig rolle i James Heckmans mangeårige forskning i social mobilitet og udsatte familier. Og det er kommet bag på ham, at Danmark ikke altid giver USA baghjul på velfærdsområdet.

Mangler social mobilitet

Sammen med seniorforsker Rasmus Landersø fra Rockwool Fondens Forskningsenhed kom Heckman sidste år i en undersøgelse frem til, at danske børn af ufaglærte sjældent tager en videregående uddannelse lige som amerikanske børn af ufaglærte. På trods af at alle danske unge har lige adgang til uddannelse. Det rokker ved, hvor effektiv den danske velfærdsmodel egentlig er, mener seniorforsker Rasmus Landersø.’

”Vi kan have alverdens gratis uddannelse, men hvis det kun er nogle børn, der har evnerne til at melde sig til disse uddannelser og gennemføre dem, så gør den måske ikke så meget godt i forhold til social mobilitet”.

I 2013 dokumenterede James Heckman i et projekt fra staten North Carolina, at en tidlig pædagogisk indsats over for socialt udsatte familier kan give et økonomisk afkast på op til 13 procent. Især forældrenes samspil med deres egne børn og med pædagogerne bør styrkes mener han.

”Alt, hvad der foregår i børnehaven, kan blive understøttet eller undermineret af, hvad der foregår eller ikke foregår derhjemme.”

Inspiration fra Columbia

Dagtilbudsreformen tilfører over de næste fire år 580 millioner kroner til en styrket indsats for socialt udsatte børn i Danmark, bl.a. til sociale normeringer i dagtilbud samt til mere fokus på læring og trivsel. Men det handler ikke kun om penge, advarer Heckman.

”De mest effektive programmer er dem, der er målrettet forældre og forældrenes understøttelse af deres børn.”

Også andre end pædagoger kan gøre en forskel for udsatte familier, siger han.

”I Irland, Colombia og Jamaica er der programmer, hvor almindelige kvinder tager hjem til moderen og tilbyder elementære forældreråd.”

”Og hvis de kan gøre det i Colombia, hvor der er jungle og indtil for nylig guerilla-kampe, så kan man også gøre det Danmark.”

Læs hele artiklen i Børn&Unge nr 2/2018.