Log ind

ARRANGEMENTER

Pædagogisk temadag: Omsorg før læring


Omsorgen har i mange år stået i skyggen af læringsbegrebet, men er igen så småt ved at nyde anerkendelse som centralt pædagogisk kernebegreb. I løbet af foråret har forældre over hele landet demonstreret for at sikre en nedre grænse for, hvor få voksne der kan være i institutionerne, når børn skal trives, mens de udvikler sig


Det kalder på, at er atter er behov for, at vi som pædagoger sætter ord på værdien, af den omsorg, vi yder. Vi skal kunne forklare, hvordan vi drager omsorg for børns psykologiske og følelsesmæssige behov og hvorfor. På den måde bliver det også klarere, hvilken betydning rammerne for omsorgsarbejdet har for både børn og pædagogers trivsel i hverdagen, og  hvorfor pædagoger – og nu også forældre – taler så meget om normeringer.

 

Oplægget vil handle om omsorg for børn i alderen 0-2 år i dagtilbud.

Gennem observationer og anerkendt tilknytningsteori har lektor Thomas Gitz-Johansen rettet fokus mod omsorgsarbejdet i vuggestuen. Formålet er at bidrage til forståelsen af det pædagogiske arbejde med omsorg, relationer og følelser hos de helt små børn.
Ud fra observationer i en vuggestue og tilknytningsteoretisk viden sætter oplægget fokus på små børns følelsesmæssige og psykologiske behov, og hvordan det pædagogiske personale arbejder (og bør arbejde) med at opfylde disse behov. Oplægget vil også berøre betydningen af de institutionelle rammer for omsorgsarbejdet.

 

Læs hele programmet for: Pædagogisk temadag: Omsorg før læring

 

Pris

Pris For medlemmer: 150 kr.
For ikke-medlemmer: 350 kr.
For studerende og ledige: Gratis

Tid og sted

  • Torsdag den 12. september 2019
  • Kl.08.30 - 12.00
  • FrederiksborgCentret, Milnersvej, Hillerød, Danmark
  • Tilmelding

    Tilmeldingsfrist:
    Senest den 4. september 2019 00:00.
    TILMELD DIG
    Tilføj begivenhed til kalender 2019-09-12 08:30:00 2019-09-12 12:00:00 Europe/Copenhagen Pædagogisk temadag: Omsorg før læring Omsorgen har i mange år stået i skyggen af læringsbegrebet, men er igen så småt ved at nyde anerkendelse som centralt pædagogisk kernebegreb. I løbet af foråret har forældre over hele landet demonstreret for at sikre en nedre grænse for, hvor få voksne der kan være i institutionerne, når børn skal trives, mens de udvikler sig FrederiksborgCentret, Milnersvej, Hillerød, Danmark BUPL

    Spørgsmål

    Eline Gundersen
    Uddannelses- og professionskonsulent
    Mobil +45 29 69 81 26
    Email elg@bupl.dk