Undersøgelser viser, at børn og unges trivsel falder i udskolingen. Anbefalingen er derfor en øget prioritering af trivselsindsatser på disse klassetrin og ofte bliver pædagoger positivt fremhævet i forbindelse med trivselsarbejde.
Nyt forskningsprojekt med fokus på pædagogens rolle
Kun hver sjette skole bruger pædagoger i 7.-10. klasse, hvorved pædagogers trivselsindsats i udskolingen er et uudfoldet og underbelyst felt. I BUPL-forskningsprojektet ”Pædagogen som trivselsaktør i udskolingen” har Lea Ringskou og David Thore Gravesen sammen med pædagoger, børn og unge som medforskere skabt viden om børn og unges trivsel, synliggjort eksisterende indsatser og afprøvet en række nye trivselsindsatser. Projektet har fundet sted i fire udskolingsklasser på fire forskellige skoler.
Lea og David vil, sammen med pædagoger fra projektet, fortælle om:
Udover at Lea og David vil dele viden, idéer og tanker fra projektet, er der afsat tid til fælles drøftelser om pædagogens trivselsarbejde i udskolingen. De er interesserede i at få erfaringer i spil samt tanker og input til, hvordan pædagogen fremadrettet kan fungere som trivselsaktør i udskolingen.
Oplægsholdere:
David Thore Gravesen er pædagog, lektor og ph.d. Han underviser på VIA Pædagoguddannelse i Viborg og fungerer desuden som forskningsleder for VIAs forskningsprogram ”Hverdagsliv og fritidspædagogik”.
Lea Ringskou er pædagog og lektor. Hun underviser på VIA Pædagoguddannelse i Viborg og sidder som forskningsmedarbejder i forskningsprogrammet ”Hverdagsliv og fritidspædagogik”.
Desuden deltager to pædagoger fra projektet.
Målgruppe:
Medlemmer, der arbejder på skole- og fritidsområdet. Andre medlemmer, der finder emnet interessant, er naturligvis også velkomne.
Forplejning:
Der serveres let aftensmad mellem kl. 17.30-18.00, senere kaffe/te med sødt.
TAGS
Har du spørgsmål, er du velkommen til at kontakte professionskonsulent Marlene Gram Berthelsen, mrm@bupl.dk, eller faglig sekretær Jonna Uhre, jpu@bupl.dk.