Anja Hvidtfeldt Stanek har gennem flere år forsket i overgangspædagogik. Hun har bl.a. fulgt en gruppe børn i deres sidste år i børnehaven og gennem deres to første år i skolen, hvor hun bl.a. studerede, hvordan børn skaber og udvikler fællesskaber i overgangen fra børnehave til skole.
Børneparat skole og skoleparate børn
Anja har desuden undersøgt, hvilke forskellige ’alternative’ modeller for overgange, herunder tidlig SFO-start, der i øjeblikket arbejdes med. Tidlig SFO-start er mange steder lanceret som en blid overgangsfase, men helt så enkelt og uproblematisk er den fremrykkede skolestart ikke, ifølge Anja. Tidlig SFO-start er først og fremmest et spørgsmål om at indføre en billigere praksis og det udgangspunkt bør vi være ærlige om, hvis vi vil lykkes med at bygge bro mellem børnehave og skole, vurderer hun.
Denne aften vil Anja, med afsæt i sin forskning, fortælle om:
Anja Hvidtfeldt Stanek er lektor ved Syddansk Universitet og arbejder bl.a. med pædagogisk forskning centreret om hverdagslivet for børn i daginstitution, skole, familie, sundhedssystemer mv. Herunder samskabende pædagogik mellem børnehave og skole.
Medlemmer, der arbejder med børn i overgangen mellem børnehave og skole. Andre medlemmer, der finder emnet interessant, er naturligvis også velkomne.
Der serveres let aftensmad mellem kl. 17.30-18.00, senere kaffe/te med sødt.
TAGS
Har du spørgsmål, er du velkommen til at kontakte professionskonsulent Marlene Gram Berthelsen, mrm@bupl.dk, eller faglig sekretær Jonna Uhre, jpu@bupl.dk.