Spørgsmål og svar

Ofte stillede spørgsmål til BUPL Samarbejdsportal

Her kan du få svar på typiske spørgsmål om download af appen, login, medlemslister, beskeder og andre funktioner.

Adgang til appen

Hvilke smartphones og operativsystemer kan jeg bruge?

For iPhones:

Model: iPhone 6s eller nyere
Styresystem: iOS 14.2 eller nyere

For Androidtelefoner:

Minimum Android-version: 8.0 (Oreo)

Bemærk: Google understøtter ikke længere Android 8, 9 og 10. Vi kan derfor ikke garantere at BUPL Samarbejdsportalen fungerer fejlfrit. 
Vi anbefaler at benytte en nyere version af Android.

Hvem kan benytte appen?

Følgende grupper kan benytte appen:

  • tillidsrepræsentanter 
  • fællestillidsrepræsentanter
  • ledertillidsrepræsentanter 
  • medlemmer. 

Medlemmer kan kun skrive til deres tillidsrepræsentant og fællestillidsrepræsentant samt besvare de gruppebeskeder, de er blevet føjet til.

Tillidsrepræsentanter, fællestillidsrepræsentanter og ledertillidsrepræsentanter kan skrive til alle, starte gruppebeskeder og deltage i netværksgrupper.

Hvad gør jeg, hvis jeg har en telefon fra min kommune og derfor ikke kan hente appen?

Nogle kommuner har sat begrænsninger på apps, som kommunerne ikke på forhånd har godkendt. Hvis det er tilfældet hos dig, skal du kontakte den tekniske support i kommunen og spørge til muligheder for at åbne op for adgang til appen.

Log ind i appen

Hvordan logger jeg ind?

Første gang du logger ind, skal du bruge dit MitID. Næste gang du logger ind, kan du vælge en personlig pinkode, eller om du ønsker at kunne logge ind med Touch-ID eller Face-ID.

Hvad gør jeg, hvis jeg har problemer med at logge ind i appen med MitID?

Start med at tjekke, om du har den seneste version af appen. Det kan du gøre ved at gå i App Store eller Play Store. 

Hvis du benytter en Androidtelefon, er det også en god ide at tjekke, at dine browser-apps er opdaterede. Det kan fx være Google Chrome, Firefox eller indbyggede browser-apps til fx Samsung.

For mange brugere med en Samsungtelefon kan det være en løsning at ændre den browser, telefonen benytter som standard. (Standardbrowseren er den app, der åbnes, når du trykker på et weblink eller udfører en websøgning.)

For at ændre standardbrowseren på din Samsungtelefon kan du følge disse trin:

  1. Åbn appen ’Indstillinger’ på din telefon.
  2. Tryk på ’Apps’.
  3. Tryk på de tre prikker i øverste højre hjørne, og vælg ’Standardapps’.
  4. Tryk på ’Browser-app’.
  5. Vælg den browser, du vil bruge som standard, fx Chrome.

Når du har ændret dette, anbefaler vi, at du afinstallerer BUPL-appen og henter den fra Play Butik igen. Herefter kan du forsøge at logge ind.

Mine medlemmer

Kan jeg være sikker på, at medlemslisten er opdateret?

Listen opdateres automatisk, når medlemmer registrerer sig på den arbejdsplads, du er TR på. Når et medlem opdaterer sine oplysninger, vil du automatisk kunne se på din liste, at der er kommet et nyt medlem.

Hvis et medlem ikke har registreret sig på arbejdspladsen, fremgår medlemmet ikke på din liste.

Medlemmet skal logge ind på Mit BUPL på hjemmesiden og rette sine oplysninger om arbejdspladsen. Bemærk, at der kan gå nogle timer, før ændringerne slår igennem i appen. 

Her kan medlemmerne udfylde deres arbejdspladsoplysninger

Hvordan ændrer jeg medlemmers oplysninger, hvis de ikke er korrekte?

Du skal bede medlemmet om at opdatere sine oplysninger ved at logge ind på Mit BUPL på hjemmesiden.

Kan medlemmerne se hinandens oplysninger i appen?

Nej, medlemmer kan ikke se, hvem der er medlemmer, og hvem der ikke er medlemmer på en given arbejdsplads. 

Derfor kan et medlem heller ikke se en samlet liste over, hvem der er med i en gruppebesked. 

Hvis medlemmer ikke ønsker at bruge appen, hvordan får de så mine beskeder?

Det er nemmest at kommunikere med medlemmerne, hvis de henter appen. Men medlemmer, der ikke har appen, kan læse og besvare beskederne i Mit BUPL. Når der er en ny besked, vil de modtage en mailadvisering og/eller en sms.

Her kan du komme til chatfunktionen via Mit BUPL

Mine oplysninger

Kan andre se de oplysninger, jeg kan se om mig selv?

Nej, de oplysninger, du ser om dig selv i appen, er der ingen andre end dig, der kan se. Det er kun for at gøre dig opmærksom på, hvilke oplysninger vi har registreret om dig. Hvis du f.eks. har skiftet arbejdsplads, men ikke har opdateret dine oplysninger for nyligt, bliver det synligt for dig og du kan via appen gå ind og rette dine oplysninger. 

Hvordan ændrer jeg mine egne oplysninger?

Hvis dine oplysninger ikke er korrekte, kan du gå ind under din profil i appen og trykke på ”Ret oplysninger”. Dette fører dig videre til hjemmesidens Mit BUPL, hvor du skal logge ind og rette oplysningerne. Bemærk, at der kan gå nogle timer, før ændringerne slår igennem i appen.

Her kan du ændre dine egne oplysninger

Hvis jeg stopper som TR, kan jeg så stadig bruge appen?

Ja, men kun som medlem. Dine rettigheder vil ændre sig, og alle dine tidligere beskeder vil blive fjernet.

Brug af appen

Jeg kan ikke åbne de dokumenter, jeg har modtaget i chatten?

I de fleste apps skal du bruge et hjælpeprogram til at åbne filer som f.eks. Word, PowerPoint etc. df-filer kan godt åbnes direkte fra appen uden et hjælpeprogram. De fleste telefoner har allerede et indbygget hjælpeprogram. iPhones har f.eks. appen "pages". Hvis ikke du har pages på din iPhone, kan du downloade det gratis. Når du har downloadet et hjælpeprogram og vil åbne et dokument fra chatten, får du vist forskellige muligheder i forhold til, hvordan du ønsker at åbne dokumentet. Her trykker du på det hjælpeprogram du har (f.eks. "pages") og så åbnes dokumentet op herigennem. 

Jeg har modtaget en besked med et link til en hjemmeside. Hvordan åbner jeg linket?

I appen åbner du links ved at holde fingeren nede på beskeden med linket. Herefter vil du se ”Åbn link”.

Kan jeg kun vedhæfte dokumenter fra min telefon?

Nej, ønsker du at vedhæfte dokumenter, som du har liggende på din computer, skal du logge ind på Mit BUPL og gå ind i chatten den vej. Når du er inde i en chatbesked, kan du vedhæfte billeder og dokumenter fra din computer.

Hvornår modtager jeg notifikationer?

Du kan forvente at modtage notifikationer, når du modtager en ny besked i appen. 

Er du TR, vil du desuden modtage notifikationer, når der er et nyt opslag i en netværksgruppe eller når en anden TR skriver en kommentar til et opslag, du har oprettet. 

I appen har du mulighed for at vælge, at kun ønsker at modtage notifikationer på hverdage i tidsrummet 8-16. Tryk på dine initialer/dit profilbillede øverst til venstre, når du har appen åben og gå derefter ind i Indstillinger. 

Jeg modtager ikke notifikationer fra appen, når der fx er kommet en ny besked. Hvad kan jeg gøre?

Hvis du er i tvivl, om du modtager notifikationer, er der forskellige ting, du selv kan gøre for at sikre, at du modtager dem: 

1. Geninstaller appen

Manglende notifikationer kan skyldes, at du har en ældre version af appen installeret. Du kan prøve at opdatere eller geninstallere appen i App Store eller Play Butik.

2. Tjek dine indstillinger for notifikationer 

Tjek dine notifikationsindstillinger for appen BUPL Samarbejdsportal ved at gå til Indstillinger > Notifikationer. Her kan du se, om notifikationer er tilladt, og tilpasse, hvordan du ønsker at se notifikationerne.

3. Slå Fokus fra eller Forstyr ikke fra

Hvis du har slået Fokus (iOS) eller Forstyr ikke (Android) til, kan det være årsagen til, at du ikke modtager notifikationer. Hvis du har slået funktionen til, kan du prøve at slå det fra, og se om du så modtager notifikationer. 

Du kan tilpasse dine Fokus/Forstyr ikke-indstillinger på din enhed ved at gå til Indstillinger > Fokus/Forstyr ikke.

Du kan læse mere om de to funktioner: 

iOS – Fokus: Indstil en fokusfunktion på iPhone - Apple-support (DK)

Android – Forstyr ikke: Få færre afbrydelser med Forstyr ikke på din Android-enhed - Hjælp til Android (google.com)

4. Genstart din enhed

Virker ingen af de ovenstående forslag, kan du prøve at genstarte din enhed.

Fandt du, hvad du søgte?

For at undgå spam, skal du godkende at du ikke er en robot.

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.