Guide: Brug lyset i pædagogikken

Med variationer i lyset kan I lede børnenes opmærksomhed bestemte steder hen. På den måde kan I understøtte højtlæsning i sofaen, samling på gulvet og tegning ved bordet

Inden I går i gang, kan I analysere jeres behov:
  • Hvilke aktiviteter skal der være plads til?
  • Hvor er der brug for godt lys?
  • Hvordan sikrer I en varieret lyssætning?

I skal se på 2 former for belysning:
  1. Punkt- eller særbelysning: Begynd med det lys, I skal bruge ved arbejdsborde, spisepladser og steder til oplevelser, fordybning eller koncentration.
  2. Generel belysning: Lyset i loftet skal ­kunne slukkes og/eller dæmpes uafhængigt af de andre lamper. Måske kan I slukke lyset det meste af året og tjene til jeres investering i særbelysningen.

Sådan virker lyset:

Lampen
En lampe, som hænger ned fra loftet, kaster en ring af lys på gulvet. Det giver et afgrænset område til samlingen, som I kan forstærke med et rundt tæppe. Når der er lidt mørkere i resten af lokalet, retter børnene nemmere opmærksomheden mod samlingen.

En pendel
En pendel giver et godt lys, når børnene spiser, tegner og leger med perleplader. Men nogle pædagoger vælger pendlen fra, fordi de ofte flytter rundt for at skabe plads til andre aktiviteter. Det problem løser I med ekstra kroge eller el-skinner i loftet.

Højtlæsning i sofaen
Du har sikkert læst for børn, som lader sig forstyrre af andre aktiviteter på stuen. Hvis der kun er lys på bogen, kan børnene lettere koncentrere sig om historien. Ligesom et bål forstærker lyset på bogen nærværet.

Lys på legebordet
Du stiller en borg op på legebordet, der er belyst. Når børnene ikke længere vil lege med riddere, kan du tage legopladerne eller bondegården frem. Den aktivitet, du stiller i lyset, er det tema, du sætter. Du kan rette en lampe mod kasserne med ting, der passer til emnet.

Lys skaber aktivitet
I et lokale til dans, klatring og andre intensive aktiviteter er der brug for lys, som understøtter bevægelse. Det klarer I ved at lyse loftet op.

Skab ro i gangen
En lang gang med lamper på lige linje i loftet inviterer til løb og skrålen. Det er ikke smart, hvis fire stuer/rum vender ud mod gangen. Hvis I placerer lamperne, så hver anden sidder til venstre og hver anden til højre for midten, virker gangen ikke længere som en startbane.

Ekstra plads i garderoben
En garderobe bruges som regel kun få gange i løbet af dagen. Hvis børnenes tøj hænger langs siderne, kan I (hvis der er plads) stille et bord i midten med en lille smule spot på, og I får ekstra spise- og tegnepladser. Eller I kan lægge en madras i et indhak og lyse området op, så børnene kan bygge med Lego uden at blive forstyrret.

Blebørn skal se dit ansigt
Toiletter skal lyses op, så børn og voksne kan se skidtet. Hvis I har blebørn, så kig op i loftet: Hvis du bliver blændet, er det ikke et rart sted at blive puslet, for barnet kan ikke se dit ansigt i modlys. En lampe på hylden på hæve-sænke-bordet lyser dit ansigt op.  

Variér lyset i løbet af dagen
Det er godt at tænde, slukke og dæmpe forskellige lyskilder i løbet af dagen. Man kan få lamper, hvor man med et tryk skifter mellem varmt og koldt lys. Det varme lys kan I bruge, når I spiser og hygger jer. Skift til køligere lys, når I skal koncentrere jer. Det er også smart at tænde lyset, hvis det bliver overskyet. Eller slukke, når solen skinner.

Få nye øjne på jeres lys
Det kan være en god idé at få en belysningsarkitekt til at gennemgå jeres lys. Nogle arkitekter tager udgangspunkt i lavenergiløsninger, mens andre vægter det æstetiske udtryk. Så fortæl, at I ønsker en belysning, som understøtter børnenes leg og læring. Hvis I ikke har råd til en belysningsrådgiver, kan I bede kolleger fra naboinstitutionen om at se på jeres belysning.

Pæren afgør kvaliteten
Farver hjælper os til at orientere os. Samtidig skal børnene lære farverne at kende, så når de maler og leger med perleplader, skal lyset gengive farverne så korrekt som muligt: 

  • Glødepæren gengiver farver bedst, men den bruger meget energi og er på vej ud.
  • Sparepærer gengiver farverne markant dårligere. Brug disse pærer til generel rumbelysning og til lokaler, hvor I ikke har brug for god farvegengivelse.
  • LED-pærer kan spare på energien og bevare glødepærens kvalitet. Vælg LED-pærer med god farvegengivelse til punktbelysning. Det vil sige et såkaldt RA-tal på 98.
  • Lysstofrør blinker og flimrer, når deres levetid er forbi. Vekselstrømmen får også velfungerende rør til at blinke. Dog ikke så hurtigt, at øjet op­fatter det, men hjernen er på overarbejde, og du føler dig hurtigere træt. I kan erstatte de gamle lavfrekvente rør med højfrekvensdrevne lysrør. Her pulserer lyset over 30.000 gange i sekundet, og det opfatter hjernen ikke. 
Krav og regler om lys
  • Arbejds- og opholdsrum skal være velbelyste med både ­dagslys og kunstig belysning.
  • Ved normale lysforhold skal almenbelysningen være 200 lux i daginstitutioner og klasseværelser. På et kontor skal der være 500 lux på skrivebordet og mindst 100 lux i resten af rummet.
  • Belysningen på arbejdsstedet skal gengive farverne rigtigt.
  • Lyset i rummet må ikke blænde eller afgive generende reflekser.
  • Lyskilderne må ikke medføre ubehagelig varme ved selve arbejdsstedet eller samlet tilføre rummet en for høj varmebelastning.
  • Kunstig belysning skal sættes op på steder, så arbejde og færdsel kan foregå forsvarligt. 
  • Der skal være adgang til dagslys i arbejdslokaler og spiserum.
Guiden er skrevet af Henrik Stanek, b&u@bupl.dk og stammer fra Børn&Unge nr. 19, 2016. 
Kilder: farve- og belysningsrådgiver Lone Lings fra Arbejdsglæde gennem farver og belysning, indeklimaportalen.dk, abclys.com, lyssyn.dk og Børn&Unge
| Senest opdateret 05-12-2016 |