Fortælling med børn - formidling som medskabende fortælling

Artiklen handler om forholdet mellem fortælling som formidling og fortælling som skabelse. Og om bevægelsen fra formidling til børn til fortælling med børn.

Med inspiration fra børns leg og især fra fantasilegens struktur og logik identificeres en række træk, som kan karakterisere den involverende og medskabende fortælling.

Børns liv i danske daginstitutioner er fuld af formidling og fortælling. Der er ikke noget, som en voksen, der er god til at læse eller fortælle historier. Alle mulige historier. Det ved børnene godt og de sætter gerne stor pris på de pædagoger, der giver sig hen til at fortælle eller læse en historie, lytte lidt og så fortælle mere, igen og igen.

Men i daginstitutioner eksisterer fortællingen ikke kun i form af voksenformidling. Børn fortæller også til hinanden og til de voksne. Fortælleelementet, det narrative, indgår i formidlet form bredt set i såvel børns kulturelle udtryk som i den pædagogiske praksis, fra børnenes spontane lege, tegninger og sange til de voksentilrettelagte pædagogiske aktiviteter og projekter.

Narrativitet kan med god grund betragtes som et væsentligt og grundliggende element i børnelivet og i pædagogiske processer med børn.

Artiklen er skrevet af Daniela Cecchin, pædagogiske udviklingskonsulent i BUPL (2006)

Hent artiklen 'Fortælling med børn'

| Senest opdateret 03-12-2013 |