Børn med diagnose

Find viden og inspiration til pædagogisk arbejde med børn med diagnoser.

boern_specialpaedagogik

At arbejde inkluderende med børn med diagnoser på almenområdet fylder meget i pædagogers arbejde.

Den inkluderende tilgang til børn og unge er en del af pædagogernes grundfaglighed. Alligevel kræver det en særlig specialviden, når det gælder pædagogisk arbejde med børn, der har diagnoser.

Børn med epilepsi
Socialstyrelsens pjece sætter fokus på børn med epilepsi i skoler og SFO'er. Læs hvad du skal gøre, hvis et barn får et anfald. Find også gode råd til at etablere et konstruktivt skole-hjem-samarbejde og til at skabe dialog med kammeraterne og deres forældre om epilepsi.
Hent pjecen 'Elever med epilepsi - inklusion i skolen' hos Socialstyrelsen

Hvordan forenes almenområdet og specialområdet?
Specialpædagogik og almenpædagogik er ikke hinandens modsætninger. I rapporten 'Social inklusion og koblingen mellem - Almenpædagogik og Specialpædagogik – i samme børnehave' kan du læse om erfaringerne fra et projekt, hvor man målrettet arbejdede med at forene almenpædagogikken med specialpædagogikken.
Hent forskningsrapporten i SL's vidensbank

Bliv klogere på autismespektrumforstyrrelse (ASF)
I dag stilles diagnosen autismespektrumforstyrrelse (ASF) oftest i 3-4 års alderen. Det kan være svært for forældrene, som har en masse spørgsmål omkring diagnosen og barnets fremtid, ligesom pædagogerne i børnehaven skal indstille sig på at tilpasse sig deres praksis og udvikle den overfor barnet.
Center for Autisme besvarer de vigtigste spørgsmål omkring ASF hos små børn.
Læs mere om ASF hos Center for autisme

Find viden om børn med erhvervet hjerneskade
Børn og unge med erhvervet hjerneskade har brug for effektive rehabiliteringsforløb. Find redskaber og inspiration til arbejdet i den opdaterede udgave af 'Børnehjernekassen'.
Læs om børn med hjerneskader hos Socialstyrelsen

Forskningsrapport om diagnoser
I forskningsrapporten 'Mere viden om diagnoser' kan du blive klogere på diagnosebegrebet, læse om udviklingen i antallet af børn med diagnoser og hvad det betyder for pædagogikken, barnet og familien. Rapporten er udgivet af DPU i 2012. 
Hent forskningsrapporten 'Mere viden om diagnoser'


Vil du vide mere om inklusion?
Se tema om inklusion 


| Senest opdateret 31-03-2017 |