Tema om kønspædagogik

Må drenge gå i kjole, og må piger lege vildt? Køn, identitet og ligestilling blandt børn er en tilbagevendende diskussion. Find artikler om kønspædagogik fra fagbladet Børn & Unge.

Barbie_Ken

Dueller inkluderer drengene
I Børnehuset Nattergalen har drenge lov til at være drenge. Her må man løbe på gangene og slås med sværd, og de voksne leger også med. Fokus på 'drengede' aktiviteter har hjulpet til at inkludere drengene bedre.

Spiderwoman og dukke wars
Pædagogerne og forskerne er uenige om, hvad der skaber køns­identitet, og hvad der skal til for at undgå fastlåste kønsroller hos børn. Nogle er begejstrede for kønsopdelte aktiviteter, mens andre er imod.

Han, hun, hen og en stor fed regnbue
Daginstitutionen Egalia er blevet verdensberømt for sin radikale kønspædagogik. Børn&Unge har besøgt den svenske institution, hvor drenge må gå i kjole, og pædagogerne siger 'kompis' i stedet for dreng og pige.

Ligestilling hitter i Sverige
Kønsroller og ligestilling står langt højere på den pædagogiske dagsorden i Sverige end i Danmark.

Der skal være plads til prinsessepigen
Vi skal turde udforske kønsspørgsmål sammen med børnene, mener den svenske pædagog og ph.d.-studerende Klara Dolk. Pædagoger skal skabe rum til alle slags piger og drenge.

Nej til kønsparagraffer
Danske pædagoger siger nej til lovgivning mod kønsstereotyper, viser ny undersøgelse. Det er på tide, at pædagogerne tager kønsbrillerne på, mener BUPL.

Pædagoger fastholder kønsroller
Studier fra Sverige viser, at pædagoger fastholder piger og drenge i traditionelle kønsroller, fordi piger og drenge ikke får den samme behandling. Ligestillingspædagogik vinder derfor mere og mere frem i Sverige. Pædagogerne fokuserer på, at alle børn får de samme muligheder i stedet for at tænke på, hvad der er typisk for henholdsvis drenge og piger.

Ligestillingspædagogik i praksis
I to svenske børnehaver har pædagogerne siden 1997 praktiseret ligestillingspædagogik. Børnene bliver i perioder kønsopdelt, og ifølge pædagogerne gavner det både børn og voksne. Blandt andet har det skabt piger med mere selvtillid, flere empatiske drenge og pædagoger der bliver bekræftet i deres arbejde.

Debat om ligestilling i pædagogikken savnes
Pædagogstuderende får ingen undervisning i ligestillingspædagogik. Eksperter efterlyser en diskussion blandt studerende og pædagoger om, hvordan de selv er med til at skabe køn blandt børnene, og ikke mindst hvilke køn de skaber

| Senest opdateret 21-11-2013 |