Børns kreativitet giver inklusion

Byskovgaard_drenge_maler_500

Børneinstitutionen Byskovgaard i Slagelse har bragt børn fra børnehaven, vuggestuen og specialafdelingen sammen i kreative projekter, der har givet bedre sammenhold på tværs af stuerne.

Af Mikkel Prytz

Når man gerne vil skabe mere fællesskab på tværs af vuggestuen, børnehaven og specialafdelingen, er det en god idé at lade børnene møde hinanden i kreative processer.

Det blev Børneinstitutionen Byskovgaard i Slagelse bekræftet i, efter den integrerede institution gennemførte projektet ’Inklusion gennem kreative processer’, der er støttet med midler fra BUPL’s udviklingspulje.

I Byskovgaard har omkring 90 børn deres dagligdag – 48 i børnehaven, 30 i vuggestuen og 12 i specialafdelingen, hvor pædagog Karen Sieling var ansat under projektet.

»Vi har en fast tro på, at børnenes kreativitet har potentiale til at skabe inklusion, hvis vi voksne tillader det. Det vil sige, at vi skal være opmærksomme på børnene og understøtte deres aktiviteter, når de bliver optagede af noget i fællesskab,« siger Karen Sieling.

Svært at mødes
Før projektet var det svært for børnene i Byskovgaard at mødes på tværs af afdelingerne.

»For eksempel var der en gruppe af store drenge, der havde svært ved at rumme børnene fra specialafdelingen. Det var ulækkert for dem at se på, at et barn med spastisk lammelse spiser. Men vi troede på, at børnene ville få et bedre forhold, hvis de lærte hinanden at kende gennem fælles oplevelser,« fortæller Karen Sieling.

Ridderleg gav venskab
I projektet blev grupper af børn og personale samlet i forskellige kreative aktioner.

»Personalet havde måske nok en plan med den kreative proces, men det var vigtigt for os, at der ikke måtte være noget facit. Det kan godt være, der ikke kom en pæn julegave med hjem til mor og far, fordi alting blev malet brunt. Det vigtige var, at børnene var sammen og fik erfaringer med farver, sanser og materialer,« siger Karen Sieling.

Hun fortæller, at mange af drengene var optagede af riddere.

»Så vi samlede en gruppe fra børnehaven og specialafdelingen, som byggede borge til ridderne og fandt på en historie om to stridende parter, som til sidst fandt fred. En af drengene sagde: Det er ligesom os. Vi er også ved at blive venner,« husker Karen Sieling.

Fra besøgsvenner til legepartnere
’Inklusion gennem kreative processer’ har gjort en forskel for sammenholdet mellem børnene i Byskovgaard, fortæller Karen Sieling.

»Børnene er meget opmærksomme på, at de har haft oplevelser sammen på tværs af stuerne, og de fortæller om det til samling. På den måde er det blevet synligt i institutionen, at specialbørn også kan være legepartnere,« siger Karen Sieling og tilføjer:

»Vi gik fra at have en ’besøgskultur’ mellem stuerne til et godt fællesskab. Og vi voksne lærte, at vi har en vigtig rolle at spille i børnenes kreative processer, hvis vi tør give slip.«

Læs mere om udviklingsprojektet 'Inklusion gennem kreative processer'

| Senest opdateret 03-11-2016 |