Tema om digitale institutioner

Smartphone, iPads og sociale medier. De pædagogiske muligheder er uendelige, men teknologien må ikke bruges ukritisk.

Desværre rammer det digitale boom skævt på grund af økonomi, pædagogers manglende tekniske kompetencer og fraværet af en overordnet politisk strategi.

Digitale_institutioner_470w

Hent artiklerne fra Børn&Unges tema om digitale institutioner

IT-boom rammer skævt
Flere og flere børn kan lege med tablet og computer i deres daginstitution. Men ikke alle mærker det digitale boom. Den forskel skal udlignes, mener BUPL, der efterlyser nationale eller kommunale handlingsplaner.

Pædagoger vil gerne, men kan ikke
Digitale medier i børnehaven ruster børn bedre til skolen, mener ledere og pædagoger. Alligevel bruges de kun til leg og læring i hver fjerde daginstitution.

Barnet er i centrum på Facebook og iPad
I Børnehaven Mejsen er børnene vant til elektroniske medier. De bruger tablets, leger tagfat med digitalkameraer og kommunikerer med en anden institution via Facebook. Den elektroniske verden fletter sig ind i den virkelige verden og udvikler aktiviteterne i institutionen.

Kritikeren: Gem iPad’en til skolen
Børnehavebørn, der bruger for lang tid foran en skærm, risikerer at blive dårligere til at koncentrere sig. Det kan gå ud over evnen til at lære at læse, advarer psykolog.

Tilhængerne: Tænd iPad’en i børnehaven
Børn skal bruge iPads i børnehaven, fordi det er en del af deres dannelse at lære at beherske dem, mener flere eksperter.

Leder skabte selv computerprogram
Lederen af en daginstitution i Skive har sammen med et forlag udviklet programmer, der kan sikre, at børnene kommer rundt om temaerne i læreplanerne.

Pædagoger bliver mere modne mediebrugere
I de kommende år vil brugen af tablets i daginstitutioner sandsynligvis finde et mere modent leje, mener ekspert.

Strøm på dokumentationen
Et intranet til daginstitutioner kan mere end at holde styr på legeaftaler, sygemeldinger og sovetider. Det kan være et værktøj til pædagogers daglige arbejde med at dokumentere og reflektere, mener ingeniør Torben Væring, udvikler af INFOBA.

Hent temaet om Digitale Institutioner i pdf-version (3,75mb)


Børn fortæller deres historie på iPad (Børn&Unge, marts 2014)
Læs om projektet 'Børn bruger it', som er skabt mellem Randers Kommune, Randers Bibliotek og institutionerne. De gik i gang med at lave den elektroniske 'Barnets bog' på iPad for hvert barn i børnehaven. Når det så kommer i SFO og i børnehaveklasse, kan de voksne sammen med barnet se, hvordan det sidste år i børnehaven var.

3 gode råd til andre

  1. Inddrag barnet, og gør den elektroniske 'barnets bog' til en del af hverdagen.

  2. Gør bogen til et positivt element i overdragelsen fra børnehave til SFO/børnehaveklasse.

  3. Vis forældrene de første optagelser, så de bliver afmystificeret. 

Børneintranet giver tid til kerneopgaven
Læs artiklen fra Børn&Unge om, hvordan Børnehuset Planeten på Frederiksberg har fået mere tid til at tale med forældrene om deres børns udvikling og trivsel. Praktiske beskeder og dokumentation sker nemlig nu med app'en 'Famly'.

| Senest opdateret 08-08-2014 |