Forskning fastslår: Høj kvalitet i dagtilbud giver børn et bedre liv

Normeringer, pædagogernes uddannelse og gruppestørrelser i daginstitutioner har afgørende betydning for, om børn senere i livet får uddannelse og job og holder sig ude af kriminalitet, viser forskningsoversigt .
Børn med mudder på skoene

En  forskningsoversigt fra 2014 viser, at børn, der har gået i vugge­stuer og børnehaver af høj kvalitet, klarer sig bedre end børn, der ikke har. Den høje kvalitet øger børns muligheder for at få en uddannelse og dermed et arbejde.

Oversigten er udarbejdet af forskere på VIVE – Det Nationale Forskningscenter for Velfærd (det daværende SFI, red.) og er opdateret i forhold til forskning fra 2009. Den nye gennemgang er anderledes på flere punkter, idet man nu har set på forskning i både vuggestuer og børnehaver fra 1932 og frem.

Pædagogisk praksis af høj kvalitet 

»Det vigtigste fund er stadig, at det ikke er nok for at opnå gode resultater, at børn er i dagtilbud. Daginstitutionen skal have høj kvalitet både i forhold til normering og gruppestørrelse. Det nye er også, at vi kan se, at pædagogernes uddannelse og indholdet af den pædagogiske praksis skal være af høj kvalitet,« siger seniorforsker Mogens Christoffersen.

En af de nye opdagelser er, at pædagogernes uddannelse og mulighed for sparring og supervision betyder meget for kvaliteten i det pædagogiske indhold. Og når indholdet i daginstitutionen er af høj kvalitet, kan man hæve børnenes intelligensniveau, fortæller Mogens Christoffersen. 

Interaktion mellem børn og pædagoger

»I de tidlige undersøgelser kan vi se, at det har været en øjenåbner, at man med en kvalitativ indsats kan øge børns intelligens. Man troede, at intelligens var arvelig og derfor ikke kunne påvirkes. Nu ved vi, at barnets hjerne ikke er udviklet ved fødslen, og at mange ting skal læres i de første år. Ikke mindst derfor er barnet utroligt afhængig af interaktionen med de voksne,« siger han.

Det er af afgørende betydning, at pædagogerne er veluddannede og har tid og mulighed for at interagere med børnene. Og at de har tid og mulighed for at reflektere og diskutere med hinanden om det enkelte barns udvikling og om, hvad de kan gøre for at sætte ind med den rette indsats, fortæller Mogens Christoffersen. 

Helhedssyn på børn

»Pædagogerne skal være i stand til – og have tid til – at udvikle lærerige lege og aktiviteter og anlægge et helhedssyn målrettet barnets behov. Det handler ikke kun om at lære børnene noget faktuelt, men i allerhøjeste grad også om den sociale adfærd,« siger han. 

Mogens Christoffersen peger på, at hvis man styrker de parametre, der skaber høj kvalitet i daginstitutioner, kan man være sikker på at få et positivt output, både på kort og langt sigt, for det viser al forskning. 

Kilde: Rapporten ’Daginstitutionens betydning for børns udvikling’ af Mogens Christoffersen, Anna-Katharina Højen-Sørensen og Laura Laugesen. Læs hele rapporten på sfi.dk

Gevinster ved daginstitutioner af høj kvalitet

Ifølge forskningsoversigten udarbejdet af VIVE (tidl. SFI) får børn følgende fordele, hvis de går i højkvalitetsinstitutioner:

  • Børnene klarer sig bedre i livet.
  • Børnenes intelligens, nysgerrighed og motivation øges, og de udvikler et mere positivt syn på sig selv.
  • Ved skolestart har børnene en større tiltro til deres evner til at lære nyt.
  • Flere får en erhvervsmæssig uddannelse. 
  • Flere er i arbejde.
  • Flere holder sig ude af kriminalitet.
  • Færre er på overførselsindkomster.
  • Modvirker negativ social arv, idet den positive spiral med uddannelse, job og at undgå en kriminel løbebane påvirker efterfølgende generationers chance for at klare sig lige så godt eller bedre 

Kilde: Rapporten ’Daginstitutionens betydning for børns udvikling’ af Mogens Christoffersen, Anna-Katharina Højen-Sørensen og Laura Laugesen. Læs hele rapporten på sfi.dk

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.