Nyheder fra BUPL

Skole knækker koden til inklusion. Pædagog: ”Jeg kan slet ikke få armene ned”

22-05-17

Holmeagerskolen inkluderer fem børn med autisme i en almindelig folkeskoleklasse. Opskriften er én specialpædagog og én lærer til alle børn – i alle timer. Forskning viser, at ’co-teaching’ er vejen frem.

»Stor sejr for pædagoger«: Løkke dropper hævet pensionsalder

22-05-17

Regeringen med Lars Løkke Rasmussen (V) i spidsen har droppet at sætte pensionsalderen op fra 67 til 67 ½ år i 2025. En stor sejr for pædagoger, mener Mette Aagaard Larsen fra BUPL’s forretningsudvalg.

Ekspert: Det er en illusion, at vi kan redde alle

17-05-17

Andelen af udsatte børn holder sig nogenlunde konstant på trods af gode indsatser og intentioner. Det er en myte, at problemerne kun kommer fra udsatte familier. Langt de fleste problemer kommer fra helt almindelige familier, siger ekspert.

Socialrådgivere: Vi sander til i underretninger

17-05-17

Der kommer nu så mange underretninger, at det hæmmer socialrådgivernes mulighed for at vurdere sagerne ordentligt. Pædagogernes frustration vokser, fordi de skal underrette, men alligevel sker der ofte ikke noget.

Samarbejdet halter: Pædagoger og lærere har ikke tid

16-05-17

Otte ud af ti lærere bruger et kvarter eller mindre om ugen på forberedelse med pædagogerne. Det er dybt problematisk, mener BUPL’s formand.

Hver femte daginstitutionsansatte oplever psykiske belastninger

15-05-17

Hver femte daginstitutionsansatte oplever psykiske belastninger, viser ny arbejdsmiljøforskning. BUPL efterlyser et nyt arbejdsmiljøsystem.

Leg jer i form: Træningsform gør børn griseglade

15-05-17

Er du et styrkesvin, kondisvin eller et koordinationssvin? To fysiologer har skrevet en e-bog om træning, der ikke kræver redskaber. Til gengæld gør den jer glade.

Styrk det tværprofessionelle samarbejde: Brug tid på det uformelle møde ved kaffemaskinen

15-05-17

Pædagoger og lærere udveksler mere end smalltalk ved kaffemaskinen på landets skoler. Planlægning og evaluering i pauserne og fritiden er helt afgørende for et velfungerende tværprofessionelt samarbejde i skolen, viser ny forskning.

Opråb fra Jesper Juul: Børn har brug for førerulve

09-05-17

Han udråbte børn til at være kompetente, men han har aldrig ment, at forældre eller pædagoger skulle lade børn stå alene med ansvaret. Børn har brug for voksne, der kan og vil lede, siger familieterapiens grand old man, Jesper Juul.

Frustrerede pædagoger om underretninger: Vi aner ikke, hvad der sker

09-05-17

Når bekymrede pædagoger sender en underretning ind til forvaltningen, aner de ofte ikke, hvad forvaltningen gør ved bekymringen. Og mange pædagoger synes, at kommunens indgreb ikke er tilstrækkeligt. »Virkeligheden er, at der ikke bliver gjort noget,« siger ekspert.