Skoleaktører til Riisager: Nu skal det handle om børnene

03/16/2017

BUPL og seks andre aktører vil iværksætte en række initiativer, der skal understøtte udviklingen af folkeskolen.

Syv aktører, herunder BUPL, har i et brev til Merete Riisager (LA) opfordret hende til at bakke op om folkeskolens udvikling frem for at så tvivl om fundamentet.

Af Signe Skelbæk

Siden folkeskolereformen for mere end tre år siden trådte i kraft, har den været omdrejningspunkt for megen kritik. Nu har syv skoleaktører gået sammen og skrevet et brev til Undervisningsminister Merete Riisager (LA). De beder hende give plads til reformens oprindelige visioner.

Bag brevet står BUPL, Skolelederforeningen, Kommunernes Landsforening, Danske Skoleelever, Børne- og Kulturchefforeningen, Skole og Forældre og FOA, og i brevet efterlyser de blandt andet, at ministeren fastholder fokus på de oprindelige visioner bag skolereformen:

’Den nye folkeskole blev sat i verden for at imødegå folkeskolens udfordringer - og her er den mere motiverende og varierede skoledag helt central. Den skal sikre variation og kvalitet, så eleverne får høj faglighed og trivsel. Og det kræver, at skoler og kommuner kan gennemføre deres arbejde, uden at der rejses tvivl om rammerne for folkeskolen’, står der i brevet til ministeren.

Reformen er en proces
De syv aktører vil iværksætte en række brede og handlingsorienterede indsatser, der kan understøtte udviklingen af folkeskolen. Samtidig vil de anbefale staten at gøre det samme. Indsatserne skal ses i sammenhæng med de øvrige aktiviteter på området, herunder eksempelvis Kvalitetsforum for Folkeskolen, Undervisningsministeriets læringskonsulenter, samarbejdsparternes egne initiativer mv, skriver KL i en pressemeddelelse.

BUPLs formand, Elisa Bergmann, understreger, at fokus igen skal tilbage på, hvordan vi skaber den bedste skole for børnene.

»Det er vigtigt, at vi koncentrerer os om at skabe et rigtig godt indhold for børnene, og at vi gør alt, hvad vi kan, for at støtte op om skolen, så børnene oplever en god og varieret hverdag med trivsel, bevægelse og kreativitet,« siger hun.

Riisager bøjer reglerne
Brev kommer i kølvandet på, at Merete Riisager 2. februar annoncerede, at 50 skoler på en treårig forsøgbasis skulle have mulighed for at forkorte skoledagene. Forsøgsordningen møder kritik fra Alex Ahrendtsen, undervisningsordfører i Dansk Folkeparti.

»Hvis jeg var minister, aflyste jeg alle nye forsøg. Og jeg ville også sige nej til alle de ansøgninger om forsøg, som kommer. Der er så mange forsøg og helt ærligt, så har skolen brug for ro. Ikke eksperimenter«, siger han til Politiken og bakker op om aktørernes samarbejde.

Også Elisa Bergmann problematiserer Undervisningsministerens forsøgsordning og henviser til, at reformen i forvejen giver plads til fleksibilitet for skolerne.

»Der er brug for, at vi kan prøve nogle nye ting af, så børnene kan opleve mangfoldighed, være nysgerrige og opleve, at der også er plads til dem, der ikke er så bogligt stærke. Ved at indføre denne type forsøgsordninger kommer fritidstilbuddene endnu engang til at betale, fordi de skal udvide åbningstiden, men der tildeles ikke penge til det. Ministeren har flere gange sagt, at fritiden er vigtig, men med det her forsøg nedgør hun fritiden og siger, at den faglige undervisning er det vigtige. Det er den helt forkerte vej at gå,« siger Elisa Bergmann.

Merete Riisager har modtaget brevet fra aktørerne, men har endnu ikke ønsket at kommentere det.

Læs mere: 50 skoler får kortere skoledag: BUPL frygter for fritidstilbuddene 

| Senest opdateret 16-03-2017 |