Billedreportage: Følg med ministeren og formanden i børnenes spor

03/14/2017

Børne- og socialminister Mai Mercado (K) besøgte sammen med BUPL-formand Elisa Bergmann børnehusene Stærekassen og Eventyrgården i Odense. Her blev de præsenteret for institutionernes arbejde med de pædagogiske læreplanstemaer og udviklende læringsmiljøer. Få et indblik her.

Af Trine Vinther Larsen / Foto: Hung Tien Vu

Højtlæsning og sprogstimulering var på programmet, da Børneminister Mai Mercado (K) og BUPL-formand Elisa Bergmann mandag den 13. marts 2017 gæstede vuggestuen i Børnehuset Stærekassen i Odense.

1ministerreportagePædagog Henrik Lego Andersen forklarede, hvordan pædagogerne gør meget ud af at følge barnets spor i de gruppeaktiviteter, de sætter i gang med børnene. I dag sidder pædagogerne med små grupper af 2-3 børn og læser i pege- og billedbogen ’Vuggestuen Smørklatten’. 

»At følge barnets spor er noget med at kigge på de her små poder og tænke, hvad interesserer og udvikler børnene, og hvordan kan vi tilpasse vores pædagogik herefter. Hvis du virkelig skal have børnene på banen, så skal det handle om dem og deres liv,« siger Henrik Lego Andersen.

På væggen bag ham hænger institutionens iPad, der fungerer som tidligere tiders barnets bog og kontinuerligt viser billeder og film af børnene og deres fælles oplevelser i vuggestuen. Den er inspiration til mange samtaler med og mellem børnene.

»Den bedste bog er den bog, der handler om dem selv, og hvor de kan få lov at shine,« siger Henrik Lego Andersen.

2ministerreportageKjoler motiverer selvhjulpenhed
Når det er tid til udeleg på en solbeskinnet martsdag, kan det være svært at motivere børnene til at hoppe i flyverdragterne, men også her hjælper det at følge børnenes interesser.

»Hvis det stod til børnene, løb de bare ud i sandkassen, så snart døren går op. Hvad skal de med flyverdragter, tænker de, sandkassen er jo lige der! Det er ikke altid sjovt med de flyverdragter, men til gengæld er det sjovt at tage kjole på, så derfor hænger de her ved udgangen, og så kan børnene jo starte med at øve sig i selv at tage kjole på. Og når de så har mestret det, så er det sjovere at tage flyverdragten på, og på den måde leger vi læringen ind og motiverer til selvhjulpenhed,« forklarer vuggestuepædagog Henrik Lego Andersen til børneministeren, der selv har to små børn og kender til det med at skulle kæmpe for at få børnene i flyverdragter.

3ministerreportageFlager for fint besøg
Efter besøget i Børnehuset Stæregården gik turen videre til Børnehuset Eventyrgården, hvor børnehavebørnene tog i mod med flag og nysgerrige blikke.

Her er det Mai Mercado, Elisa Bergmann og områdeleder for de to institutioner, Dorthe Holm, som børnene modtager som de første.

En (lille) mand i en spand
Inden for i sprogværkstedet er en lille gruppe på otte børn i dag i fuldt sving med at synge sanglege, sige remser og rime til den store guldmedalje.

4ministerreportagePædagog Inge Hansen fisker forskellige ting op af en kasse, og børnene skal så placere tingen på den tegning, som forestiller noget, der rimer på tingen.

Her er en dreng gået hele vejen og viser, hvordan spand og (lille) mand hører sammen.

Rime-time
’Vi skal rime, vi skal rime, vi skal rime, rime, rime i en time’, synger børnene i Eventyrgårdens sprogværksted.

5ministerreportageHer kombineres sproglegen med bevægelsesleg, og mens pædagogen læser et ord op, skal børnene finde den hulahopring med den genstand, som det læste ord rimer på.

’Kat’ læser pædagogen, og alle børnene sætter kursen mod hulahopringen med en ’hat’ indeni. Alle otte børn kan være i ringen, og da det næste ord læses op, iler de videre til en ny hulahopring.

Samarbejde om børnene
6ministerrepI Eventyrgårdens multurum deltager Mai Mercado og Elisa Bergmann i bevægelseslegene, hvor en lille gruppe børn udfordrer sig selv på puder og ribber.

En lille fyr får en hånd fra BUPL-formanden og børneministeren, der også politisk samarbejder om den kommende dagtilbudsreform og styrkelse af de pædagogiske læreplaner.

Farvel frokost
7ministerreportageDagens to institutionsbesøg sluttes af med en snak over børnenes æggemadder og spegedrenge, og Elisa Bergmann og Mai Mercado er enige om, at det har været et inspirerende besøg, der viser, hvor systematisk og godt dagtilbuddene i dag arbejder med blandt andet sprog og bevægelse og andre læreplanstemaer.

Mai Mercado understreger derfor også, at den kommende dagtilbudsreform og en ny læreplan ikke bliver nogen revolution.

»Der kommer ikke nogen revolution. Vi skal understøtte alt det gode, der allerede er,« sagde hun. 

| Senest opdateret 15-03-2017 |